fredag 21 maj 2010

fredagsmenyn

Så var det dags att laga min första meny ur kokboken "Under valnötsträdet"

Bruschetta med avocado

Rosta skivor med lantbröd,gnugga brödskivorna (på ena sidan) med en
ituskuren vitlöksklyfta och ringla på några få droppar olivolja. Lägg på fina späda rucolablad, fint hackade tomater och sist skivad avocado. Smula över lite flingsalt och peppra lätt. Toppa med strimlad basilika och servera direkt.



Mangoglacerad kyckling på karibiskt vis 

1 kyckling delad i 8 bitar
2 medelstora finhackade gula lökar
3 finhackade vitlöksklyftor
3 medelstora finhackade tomater
1-2 msk smör
5 msk mango chutney
1-2 msk worcestershiresås
1/2 tsk mals kryddpeppar
ca 1 tsk salt + nymald peppar

Värm ugnen till 200 grader. Finhacka lök, vitlök och tomater
Smält smöret i en rymlig stekpanna. Lägg i lök och vitlök och låt mjukna.
Tillsätt tomaterna och fräs ytterligare några minuter.
Blanda ner chutney, worcestershiresås, kryddpeppar,  salt och svartpeppar. Rör om och puttra under lock i 5 min. Dra åt sidan. Lägg ut de råa kycklingbitarna i en ugnssäker form med en liten gnutta olja i botten.
Bred över mangoblandningen, täck så mycket kyckling som möjligt. Ugnsbaka 35 -40 min. Höj värmen till 225 grader mot slutet.


 

Rabarberkompott med kardemummacrème

1 kilo rabarber
1/2 vaniljstång
8 dl vatten + 1 dl socker
ca 3 msk potatismjöl utrört i 3 msk kallt vatten

Kardemummacrème:
1 1/2 dl crème fraiche
ca 3 msk siktat florsocker
1/2-1 tsk stött kardemumma

Klyv vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg stång och frön i en kastrull. Skär rabarbern i 5 cm långa bitar. Koka upp vatten, socker och vaniljstång. Lägg i rabarbern och låt den sjuda sakta. När bitarna precis börjar mosa sig, rör försiktigt i potatismjölet,(som rörts ut i kallt vatten)
Låt kompotten sjuda upp som hastigast och rör om mycket varsamt. Häll upp kompotten i en skål och låt svalna till den ska serveras. Blanda ihop kardemumma crèmen. Servera kompotten kall men den goda crèmen.



Mina tankar kring veckans meny:

Tyvärr fanns det inga riktigt mogna avocado i min butik. Alltid lika svårt att hitta perfekta avocado, tycker jag. Jag bruka köpa några dagar i förväg, så att de får ligga till sig hemma, men det glömde jag denna gången. Jag hoppade över roculan.
Istället för kycklingdelar använde jag kycklingfilé, då kan man korta stektiden till ca.30 min. Jag körde kycklingen och potatisen tillsammans i varmluftsugnen.
Kompotten fick jag göra två gånger, för att jag lät den sjuda för länge första gången, och det blev verkligen inte bra.

Till det hela drack vi ett vitt vin : Ecologica, Torrontés Chardonnay från Argentina




1 kommentar:

  1. Åh, så gott det låter med rabarberkompott och kardemummakräm!!

    Tina
    pickipicki.se

    SvaraRadera